Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν αναμφισβήτητα την περισσότερο γνωστή, μελετημένη και συχνή περίπτωση ειδικής αγωγής. Είναι δυσκολία αναπτυξιακού τύπου. Εκτός όμως από τη γενετική της προέλευση, παίρνει την τελική της μορφή και από την αλληλεπίδραση του παιδιού με το περιβάλλον.
Στην προσχολική ηλικία συναντάμε κάποιες πρώιμες ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών, όμως με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο (ανάλογα και με την περίπτωση), εκδηλώνονται τα συμπτώματα. Οι εκδηλώσεις αυτές μετεξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου και συνήθως συνυφαίνονται με πιθανά ψυχοκοινωνικά ή συμπεριφορικά προβλήματα.
Για κάθε μαθητή σε επικινδυνότητα, το πρώτο και κομβικό βήμα για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών είναι η αξιολόγηση, η πολυεπίπεδη εκτίμηση δυνατοτήτων και αδυναμιών, με διεπιστημονική προσέγγιση και αξιόπιστα εργαλεία. Μόνο με την τεκμηριωμένη αξιολόγηση μπορεί να οριοθετηθεί η δυσκολία σε σχέση με άλλα συνοδά ή παράλληλα προβλήματα, (π.χ. οριακή ή ήπια νοητική ανεπάρκεια), αλλά και να ληφθούν με ασφάλεια αποφάσεις, τόσο για την ύπαρξη της μαθησιακής δυσκολίας, όσο και για την ανάγκη υποστήριξής της. Επίσης η αξιολόγηση είναι η βάση για να ενταχθεί το παιδί στο κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο και να σχεδιαστεί το ενδεδειγμένο θεραπευτικό πρόγραμμα για το παιδί και η αντίστοιχη συμβουλευτική υποστήριξη για τους γονείς.
Το πρόγραμμα αποκατάστασης των μαθησιακών δυσκολιών :