ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ

ΑΡΘΡΑ
November 13, 2020
ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΕΓΚΑΙΡΑ ΣΗΜΑΔΙΑ
November 13, 2020

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ

Πως μπορούν οι γονείς να παρακολουθήσουν την πορεία ανάπτυξης του λόγου και της ομιλίας των παιδιών τους………..

 

Η ανάπτυξη και η οργάνωση του λόγου και της ομιλίας αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία, η οποία συντελείται στα πρώτα χρόνια της ζωής του ανθρώπου.

Οι γονείς πρέπει να ζητήσουν τη συμβολή του λογοθεραπευτή, αν το παιδί τους:

1-2 ετών

  • Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: «δώσε μου το», «σήκωσέ το».
  • Δε δείχνει ενδιαφέρον για επικοινωνία, δε χρησιμοποιεί κινήσεις του σώματός του ή φθόγγους για να επικοινωνήσει και δε δείχνει με το δάχτυλο.
  • Δεν προσπαθεί να μιμηθεί ή να πει λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί λιγότερες από 10 λέξεις.

2-3 ετών

  • Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: «πήγαινε φέρε το παλτό σου».
  • Δεν έχει λεξιλόγιο που αποτελείται από 50 λέξεις.
  • Δε χρησιμοποιεί απλές φράσεις βάζοντας δύο λέξεις μαζί: «μπαμπά έλα», «μαμά κάτω».
  • Λέει ακριβώς τα λόγια που ακούει από τους μεγάλους (χωρίς να δημιουργεί κάτι δικό του).
  • Δε χρησιμοποιεί σύμφωνα όπως «π», «μπ», «τ», «ντ», «μ», «ν».

3-4 ετών

  • Λέει μόνο 1 ή 2 λέξεις τη φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αναφέρονται στα «τι;», «ποιος;».
  • Η ομιλία του είναι ακατάληπτη / δυσνόητη.
  • Δεν αρχίζει συζητήσεις.
  • Επαναλαμβάνει ό,τι λένε οι άλλοι.
  • Τραυλίζει.

4-5 ετών

  • Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 2 ή 3 λέξεις κάθε φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις όπως: «τι;», «πού;», «γιατί;».
  • Οι λέξεις του ή οι φράσεις του είναι μπερδεμένες και ακατάληπτες.
  • Δεν αντιδρά σε απλές φράσεις όπως: ‘Πήγαινε στην κουζίνα και φέρε μου ένα κουτάλι.
  • Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σε μία ιστορία 2-3 σειρών.
  • Τραυλίζει.

5-6 ετών

  • Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 3 ή 4 λέξεις κάθε φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν το ‘χτες και το ‘αύριο.
  • Η ομιλία δεν είναι καθαρή.
  • Μιλάει αρκετά αλλά αυτά που λέει δεν είναι σχετικά με την περίσταση.
  • Δεν κάθεται να ακούσει μια σύντομη ιστορία 4-5 προτάσεων.
  • Τραυλίζει.

 

ΣΤΑΔΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

  • 20 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Χαμογελάει με κραυγές.
  • 28 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Λέει ‘μπα, ‘ντα, ‘λα κλπ.
  • 6 ΜΗΝΩΝ: Μιμείται την ομιλία των ενηλίκων, λέει φωνήματα που λειτουργούν σαν προσωπικό λεξιλόγιο (ηχολαλία).
  • 8 ΜΗΝΩΝ: Λέει σύνθετες συλλαβές ‘ντα-ντα, ‘μπαμπά, ενώ αντιδρά στο «όχι».
  • 40-48 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Κατανοεί ως 15 λέξεις, απαντά μονολεκτικά ή δείχνοντας σε απλές ερωτήσεις, όπως: «πού είναι το ποτήρι;». Δείχνει ενδιαφέρον σε εικόνες βιβλίου.
  • 1 ΕΤΟΥΣ: Προφέρει 3-4 λέξεις με κάποια σημασία. Λέει «μαμά», «μπαμπά».
  • 18 ΜΗΝΩΝ: Ονομάζεται περίοδος ερωτήσεων και είναι καθοριστική για τη διάγνωση καθυστέρησης της ομιλίας. Ξεκινά ο τηλεγραφικός λόγος. Σχηματισμός προτάσεων με ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό.
  • 2 ΕΤΩΝ:
    • ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Καλή κατανόηση, εκτέλεση απλών εντολών.
    • ΠΑΙΧΝΙΔΙ: Αρχίζει από 18 μηνών. 2-3 ετών αύξηση φαντασίας, πιο σύνθετο παιχνίδι.
    • ΛΟΓΟΣ: 3 λέξεις έως ενός έτους, στη συνέχεια ξεκινά τη δική του παιδική γλώσσα. 21-24 μηνών κάνει προτάσεις 2-3 λέξεων. Ως τα 3 έχει πλούσιο λεξιλόγιο, μιλά συνεχώς.
  • 3 ΕΤΩΝ: Γνωρίζει τραγούδια, μετρά ως το10, κάνει συνέχεια ερωτήσεις, ανάπτυξη στη γραμματική, δομή, σύνταξη, μορφολογία. Κατανοεί ιστορίες. Προφέρει 300 λέξεις.
  • 4 ΕΤΩΝ: Ξεκάθαρη άρθρωση, σωστές γραμματικές δομές.
  • 5-6 ΕΤΩΝ: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με 50 λέξεις/μήνα.
  • 6 ΕΤΩΝ: Μ.Ο λέξεων που χρησιμοποιεί 2500-3000.

 

Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, η διάγνωση και παρακολούθηση τυχόν προβλημάτων, να γίνει όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα για τη σωστή γλωσσική εξέλιξη του παιδιού.