DIR Floortime

Baby-NDT
November 12, 2020
Pecs
November 12, 2020

DIR Floortime

Mέθοδος Floortime DIR (Παιχνίδι στο πάτωμα)

Η μέθοδος DIR “Floortime” χρησιμοποιεί τα αρχικά των αγγλικών λέξεων Developmental, Individual-difference, Relationship-based model (Αναπτυξιακό, Εξατομικευμένο και βασισμένο στο Συναίσθημα μοντέλο) και μας καλεί να καθίσουμε στο πάτωμα μαζί με το παιδί και να το βοηθήσουμε να βιώσει ευχάριστα συναισθήματα μέσα από την αλληλεπίδραση του με το κοινωνικό περιβάλλον, χτίζοντας πάνω στα ενδιαφέροντά του. Η αλληλεπίδραση αυτή οδηγεί σε συναισθηματικά λειτουργική συμπεριφορά, η οποία με την σειρά της οδηγεί σε λειτουργική επικοινωνία, αίσθηση του εαυτού, συμβολική ικανότητα και ανώτερες γνωστικές διεργασίες.

Βασικό στοιχείο της συγκεκριμένης παρέμβασης είναι ο ουσιαστικός ρόλος που κατέχουν οι ίδιοι οι γονείς, οι οποίοι εκπαιδεύονται στις τεχνικές του μοντέλου για να καταφέρουν να εμπλέξουν το παιδί τους σε μια ουσιαστική αμφίδρομη αλληλεπίδραση.

Για να έχουμε μια γενική ιδέα πως χρησιμοποιούμε το Floortime για προάγουμε την Κοινωνική Συναισθηματική και Νοητική Ανάπτυξη, είναι σημαντικό να καταλάβουμε όλες τις βασικές κύριες αρχές :

  • Ακολουθούμε τα σημάδια : Παρέχουμε αλληλεπιδράσεις με ευαισθησία ακολουθώντας τα σημάδια που μας δίνει το παιδί. Ακολουθούμε τις δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντα του για να του τραβήξουμε την προσοχή και να ξεκινήσουμε μία αλληλεπίδραση, χτίζοντας όμως γρήγορα πάνω σε αυτά τα ενδιαφέροντα, για να πετύχουμε περισσότερους κύκλους αλληλεπίδρασης και να αναπτύξουμε τις δεξιότητες του παιδιού.
  • Είμαστε ευαίσθητοι : Ανταποκρινόμαστε πάντα σε όλες τις μορφές επικοινωνίας. Η ανταποκρισιμότητα, σε ο,τιδήποτε αφορά το παιδί που επικοινωνεί λεκτικά ή εξωλεκτικά, είναι εγγύηση για την ανάπτυξη της σχέσης. Ο Greenspan επιμένει στην άμεση έναρξη παρέμβασης μόλις διαγνωσθεί ένα παιδί, διότι, όσο περισσότερο χρόνο το παιδί δεν επικοινωνεί, τόσο περισσότερο δυσκολεύονται οι γονείς να σχετισθούν μαζί του και τόσο περισσότερο το παιδί αποσύρεται. Η παρέμβαση πρέπει να μετατρέψει τις εμμονές σε αλληλεπίδραση για να οδηγηθούμε σε μίμηση και παιχνίδι.

 

  • Κτίζουμε προς τα πάνω : «Συναντάμε» το παιδί μας στο αναπτυξιακό επίπεδο που βρίσκεται και το βοηθούμε να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις, τις κινήσεις και τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.
  • Χρησιμοποιούμε το παιχνίδι : Χρησιμοποιούμε το παιχνίδι σαν πρωταρχικό μέσο για την εμπλοκή, την αλληλεπίδραση και το μάθημα. Δεν είναι τόσο απλό όσο η παιγνιοθεραπεία. Το πρόγραμμα είναι ολοκληρωμένο, με σκοπό να κατακτά το παιδί τα λειτουργικά συναισθηματικά στάδια, να εξελίσσει τις ατομικές ιδιαιτερότητες εγκεφαλικής επεξεργασίας, και να δημιουργεί σχέσεις που θα προωθούν τη μάθηση και την ανάπτυξή του, μέσα στα όρια των δυνατοτήτων του.
  • Χρησιμοποιούμε τα φυσικά ενδιαφέροντα : Εκμεταλλευόμαστε τα έμφυτα ενδιαφέροντα για να εκμαιεύσουμε τις ανώτερες δεξιότητες.
  • Χρησιμοποιούμε προβλήματα : Δημιουργούμε συνθήκες έτσι ώστε το παιδί να βρίσκει τις λύσεις.
  • Χρησιμοποιούμε το συμβολικό παιχνίδι : Δημιουργούμε τις ευκαιρίες για να χρησιμοποιεί τις ιδέες του στο συμβολικό παιχνίδι.
  • Ενθαρρύνουμε τη συναισθηματική έκφραση : Βοηθάμε την έκφραση μεγάλου εύρους συναισθημάτων. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνουμε να εμπλέξουμε το παιδί σε μία ουσιαστική κοινωνική αλληλεπίδραση που να βασίζεται στο συναίσθημα και να χτίζει τις δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας του παιδιού αλλά και επίλυσης προβλημάτων που θα του χρειαστούν στην συνέχεια στην καθημερινή ζωή.
  • Εμπλουτίζουμε τις ιδέες : Διευκολύνουμε τον εμπλουτισμό των ιδεών ή των ιστοριών στο παιχνίδι και τη συζήτηση. Χρησιμοποιούμε τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας.
  • Διευκολύνουμε την «αυτοαντανάκλαση» : Προσπαθούμε να έχουμε ανακλαστική στάση σε όλες τις αλληλεπιδράσεις.

Το DIR “Floortime”  είναι ένα πρόγραμμα διαδεδομένο και παγκόσμιο, που έχει την καλύτερη ερευνητική τεκμηρίωση, σε σχέση με άλλες παρεμβάσεις, ως προς την αποτελεσματικότητά του στα πυρηνικά ελλείμματα του αυτισμού: τις σχέσεις και την επικοινωνία.