ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ

ΑΡΘΡΑ
November 13, 2020
ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΕΓΚΑΙΡΑ ΣΗΜΑΔΙΑ
November 13, 2020

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ

Πως μπορούν οι γονείς να παρακολουθήσουν την πορεία ανάπτυξης του λόγου και της ομιλίας των παιδιών τους………..

 

Η ανάπτυξη και η οργάνωση του λόγου και της ομιλίας αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία, η οποία συντελείται στα πρώτα χρόνια της ζωής του ανθρώπου.

Οι γονείς πρέπει να ζητήσουν τη συμβολή του λογοθεραπευτή, αν το παιδί τους:

1-2 ετών

  • Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: «δώσε μου το», «σήκωσέ το».
  • Δε δείχνει ενδιαφέρον για επικοινωνία, δε χρησιμοποιεί κινήσεις του σώματός του ή φθόγγους για να επικοινωνήσει και δε δείχνει με το δάχτυλο.
  • Δεν προσπαθεί να μιμηθεί ή να πει λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί λιγότερες από 10 λέξεις.

2-3 ετών

  • Δεν καταλαβαίνει φράσεις, όπως: «πήγαινε φέρε το παλτό σου».
  • Δεν έχει λεξιλόγιο που αποτελείται από 50 λέξεις.
  • Δε χρησιμοποιεί απλές φράσεις βάζοντας δύο λέξεις μαζί: «μπαμπά έλα», «μαμά κάτω».
  • Λέει ακριβώς τα λόγια που ακούει από τους μεγάλους (χωρίς να δημιουργεί κάτι δικό του).
  • Δε χρησιμοποιεί σύμφωνα όπως «π», «μπ», «τ», «ντ», «μ», «ν».

3-4 ετών

  • Λέει μόνο 1 ή 2 λέξεις τη φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αναφέρονται στα «τι;», «ποιος;».
  • Η ομιλία του είναι ακατάληπτη / δυσνόητη.
  • Δεν αρχίζει συζητήσεις.
  • Επαναλαμβάνει ό,τι λένε οι άλλοι.
  • Τραυλίζει.

4-5 ετών

  • Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 2 ή 3 λέξεις κάθε φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις όπως: «τι;», «πού;», «γιατί;».
  • Οι λέξεις του ή οι φράσεις του είναι μπερδεμένες και ακατάληπτες.
  • Δεν αντιδρά σε απλές φράσεις όπως: ‘Πήγαινε στην κουζίνα και φέρε μου ένα κουτάλι.
  • Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που βασίζονται σε μία ιστορία 2-3 σειρών.
  • Τραυλίζει.

5-6 ετών

  • Μιλάει χρησιμοποιώντας μόνο 3 ή 4 λέξεις κάθε φορά.
  • Δε μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις που αφορούν το ‘χτες και το ‘αύριο.
  • Η ομιλία δεν είναι καθαρή.
  • Μιλάει αρκετά αλλά αυτά που λέει δεν είναι σχετικά με την περίσταση.
  • Δεν κάθεται να ακούσει μια σύντομη ιστορία 4-5 προτάσεων.
  • Τραυλίζει.

 

ΣΤΑΔΙΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

  • 20 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Χαμογελάει με κραυγές.
  • 28 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Λέει ‘μπα, ‘ντα, ‘λα κλπ.
  • 6 ΜΗΝΩΝ: Μιμείται την ομιλία των ενηλίκων, λέει φωνήματα που λειτουργούν σαν προσωπικό λεξιλόγιο (ηχολαλία).
  • 8 ΜΗΝΩΝ: Λέει σύνθετες συλλαβές ‘ντα-ντα, ‘μπαμπά, ενώ αντιδρά στο «όχι».
  • 40-48 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ: Κατανοεί ως 15 λέξεις, απαντά μονολεκτικά ή δείχνοντας σε απλές ερωτήσεις, όπως: «πού είναι το ποτήρι;». Δείχνει ενδιαφέρον σε εικόνες βιβλίου.
  • 1 ΕΤΟΥΣ: Προφέρει 3-4 λέξεις με κάποια σημασία. Λέει «μαμά», «μπαμπά».
  • 18 ΜΗΝΩΝ: Ονομάζεται περίοδος ερωτήσεων και είναι καθοριστική για τη διάγνωση καθυστέρησης της ομιλίας. Ξεκινά ο τηλεγραφικός λόγος. Σχηματισμός προτάσεων με ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό.
  • 2 ΕΤΩΝ:
    • ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Καλή κατανόηση, εκτέλεση απλών εντολών.
    • ΠΑΙΧΝΙΔΙ: Αρχίζει από 18 μηνών. 2-3 ετών αύξηση φαντασίας, πιο σύνθετο παιχνίδι.
    • ΛΟΓΟΣ: 3 λέξεις έως ενός έτους, στη συνέχεια ξεκινά τη δική του παιδική γλώσσα. 21-24 μηνών κάνει προτάσεις 2-3 λέξεων. Ως τα 3 έχει πλούσιο λεξιλόγιο, μιλά συνεχώς.
  • 3 ΕΤΩΝ: Γνωρίζει τραγούδια, μετρά ως το10, κάνει συνέχεια ερωτήσεις, ανάπτυξη στη γραμματική, δομή, σύνταξη, μορφολογία. Κατανοεί ιστορίες. Προφέρει 300 λέξεις.
  • 4 ΕΤΩΝ: Ξεκάθαρη άρθρωση, σωστές γραμματικές δομές.
  • 5-6 ΕΤΩΝ: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με 50 λέξεις/μήνα.
  • 6 ΕΤΩΝ: Μ.Ο λέξεων που χρησιμοποιεί 2500-3000.

 

Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, η διάγνωση και παρακολούθηση τυχόν προβλημάτων, να γίνει όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα για τη σωστή γλωσσική εξέλιξη του παιδιού.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ - Κέντρο Ειδικών Θεραπειών για το παιδί
Χρήση Cookies

Ο ιστότοπος https://anaptyxi.com.gr/, αποθηκεύει cookies στον τερματικό εξοπλισμό των επισκεπτών του για τη βελτίωση της περιήγησής τους σε αυτόν, καθώς και για τη μέτρηση της επισκεψιμότητάς του. Με τα cookies αυτά δεν τίθενται σε κίνδυνο η ιδιωτικότητα και τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.